Kayu Kabuah adalah sejenis kayu yang agak dikenali di Indonesia dan jenis yang terbaik adalah datangnya dari hutan Sancang.Kayu ini adalah pemberian Abah Suhaimi dari Singapura.Disebabkan jenis kayu dari hutan Sancang ini adalah sesuatu yang langka maka hanya sedikit sahaja yang diberikan oleh beliau kepada saya.Menurut ceritanya kayu kabuah adalah dari jenis tongkat yang digunakan oleh Prabu Siliwangi.Diantara khasiat kayu ini menurut mitos ceritanya ada untuk pengerun.

Komen dari FB

Peminat Parang Dan Tongkat : Apa khasiat nya ni Tuan, ada kah di dlm buku tuan yg di lancarkan baru2 ini. Saya kalau membaca buku lompat sana lompat sini. Kecawali saya menunggu sesuatu spt menunggu giliran di panggil di spital baru saya baca in detail. Atau tidur kat rumah ibu mertua – rajin lah saya baca buku tu.

Alam Tunggal NurPutih perkataan Minang ka?

Karimon Mystic Series .Kayu kabuah ini yang lebih pakar menceritakannya adalah abang suhaimi atau abah suhaimi gelaran storm rider.Kayu yang dikatakan jenis tongkat Prabu Siliwangi seorang Raja di tanah Jawa.Sifatnya dikatakan lebih mejurus kepada pengerun dan diperolehi dari hutan Sancang.Nanti saya PM abah suhaimi suruh dikomen tentang kayu ini.

Karimon Mystic Series. Cerita tentang kayu kabuah ini memang menarik kerana ianya ada kaitan dengan Prabu siliwangi dan pengikutnya.

Pak Syeikh .Kadang kala…..saya sendiri keliru….benar kah kayu ini atau kayu itu….datang dari Wali Songho…..dengan tahun yang sangat jauh…benar kah kayu itu…ada !!!!…..sedangkan Besi Keris pun…dah hampir uzur, jika ikut tahun nya…ini kan pula kayu…….jika lihat pada ribuan pengikut dan anak cucu nya di Nusantara….BENAR KAH KAYU ITU DARI PRABU SILIWANGI !!!!….Jika Benar…OK Sangat lah………saya takut kayu yang sama jenis pokok nya !!!!!………….

Pak Syeikh .Kerana bukan apa…..Banyak sangat yang ‘terkena’…..made from Indonesia ini………kayu,besi dan teras………BARU !!!!…..

Karimon Mystic Series Memang banyak yang tertipu,itu sebabnya kita kena cari dari mana sumber yang kita dapat dan adakah sumber itu dari sumber yang dipercayai.Barang yang baik tidak akan ada sampai berlori2 atau bergudang ianya mungkin hanya secebis sahaja.saya pernah dapat nagasari hanya sebesar duit siling 5sen yang dibahagi 4.bayangkan kecilnya yang didapat dan apakah yang baik mudah diberikan kepada seseorang?

Pak Syeikh Jika dari Pokok yang SAMA….OK saya memang percaya !!!!……

Pak Syeikh Betul….jika betul kayu nya…memang dah tinggal sikit jer……

Mohd Saiful Adderly abah ada cerita aritu.tapi nama pelik2 keluar poning eden terua lupo.tunggu abah dtg cerita

Pak Syeikh tapi kat saya…..jangan lupa pulak……..untuk koleksi….hahahaha…..

Karimon Mystic Series Amboi sempat juga bodek tu.kalau gitu sebesar batang mancis diberi ok tak

Mohd Saiful Adderly saya terima seadanya seandainya sebesar btg mancis jua akan ikhlasnya abg.hahaha

Pak Syeikh Yer laa…kot kayu yang bagus…siapa yang tak nak…hahaha……..

Karimon Mystic Series Insyaallah kayunya jenis baik abang suhaimi pun dapat sikit maka dapat pada saya pun sikit.yang dalam gambar tu sebelum dipotong.abang suhaimi ni jenis suka ke gunung jati terutama gunung sembong

Pak Syeikh Betul tu….AS pun orang yang faham darihal kayu…kita memang bolih percaya kat dia…….

Peminat Parang Dan Tongkat Anakda ATNP apa yg anakda maksudkan dgn ” perkataan Minang ka? ” Bolih elaborate anakda.

Alam Tunggal NurPutih Anakanda mencari makna Kabuah – banyak resultnya dr perkataan Minang

Peminat Parang Dan Tongkat Oh gitu.

Peminat Parang Dan Tongkat Dlm perkataan Minang apa erti nya anakda?